از بین پژو ۲۰۶ صندوق دار و رانا کدام یک را انتخاب میکنید؟

این سومین مرحله از سری رقابت های انتخابی دیجی لیگاست. در مراحل قبلی شاهد حذف شدن ساینا توسط تندر ۹۰ دست دومدر رقابتی یک طرفه و مصاف بسیار نزدیک سمند موتور ملی (EF7) و پارس LX بودیم.

برخلاف تصور بسیاری افراد که پژو پارس را جذاب ترین عضو خانواده پژو و سمند می دانند، قریب به اتفاق مخاطبان دیجیاتو در سایت با ثبت نزدیک به ۳۰۰۰ رای، بر برتری سمند EF7 رای دادند. ظاهرا به عقیده این افراد جذابیت ظاهری پارس، نمی تواند قیمت بیشتر این خودرو را در بازار توجیه کند و از این رو برتری سمند که با قیمت مناسب تری عرضه می شود، از منطق قابل قبولی برخوردار است.

 

اما در کانال تلگرام دیجیاتو شاهد نتیجه ای معکوس بودیم و رای بیش از ۱۳۰۰ نفر با برتری قاطع پژو پارس همراه بود، آنچنان که در کانال تلگرامی، پارس تقریبا ۳ برابر بیش از سمند رای کسب کرده است، اما در نهایت با توجه به تعداد رای بیشتر ثبت شده در سایت، ما تصمیم به اعلام برتری سمند گرفتیم.

آنچه مسلم است آنکه اختلاف قیمت حدود ۵ میلیون تومانی این دو خودرو در بازار توجیه چندانی ندارد و قیمت پارس LX حاصل حباب قیمتی و ایجاد بازار سیاهی مستدام است که در پی عدم فروش نقدی این محصول توسط ایران خودرو ایجاد شده است.

حال به سراغ رقابت درون خانوادگی دیگری بین محصولات ایران خودرو می رویم، پژو ۲۰۶ صندوق دار آنچنان خودرو معروفی است که نیازی به معرفی ندارد، تنها برای یاد آوری باید گفت که در اواسط دهه ۸۰، صندوق عقب با صرف هزینه ای ۸۰ میلیون دلاری برای این خودرو طراحی شد.

 

خوشبختانه پورشه در این پروژه به ایران خودرو و پژو مشاوره داد و در نتیجه از سیستم تعلیق ۲۰۶ RC برای فنربندی چرخ های عقب ۲۰۶ صندوق دار بهره گرفته شد تا هندلینگ و پایداری بخش انتهایی این خودرو پس از اضافه شدن وزن صندوق عقب بهبود یابد.

 

نتیجه کار شکل گیری خودرویی نه چندان زیبا اما قابل قبول بود که با توجه به پیشرانه ۱٫۶ لیتری مشترک با ۲۰۶ تیپ پنج، گیربکس های ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک و سیستم ترمز ۴ چرخ دیسک، عملکرد فنی قابل قبولی را از خود به نمایش می گذاشت.

پژو ۲۰۶ صندوق دار ابتدا با نام آریان معرفی شد اما کمی بعد حروف S و D برای مخفف سازی عبارت فنگلیشی SANDOGH DAR به شکل مضحکی به شاخصه های نام گذاری این مدل مبدل شدند.

 

چند سال بعد با توجه به داخلی سازی اکثر قطعات پژو ۲۰۶، تصمیم بر این شد که جایگزین ارزان قیمت پیکان به عنوان رقیبی برای تندر ۹۰ (که خود نیز قرار بود جایگزین پیکان شود) بر مبنای پژو ۲۰۶ شکل بگیرد.

اما از آنجا که ۲۰۶ خودرو نسبتا گران قیمت و پیچیده ای بود، برای کاهش قیمت تمام شده جایگزین پیکان، مهندسان ایران خودرو دست به باز طراحی قطعات داخلی و خارجی زدند تا با خلق خودرویی تازه (همانند آنچه در مورد سمند و ۴۰۵ اتفاق افتاد) ضمن کاهش هزینه ها، نام پژو را نیز از روی محصول جدید بزدایند.

نتیجه کار تولید نمونه ایرانیزه شده از ۲۰۶ صندوق دار با کیفیتی نازل تر و چند میلیون تومان قیمت کمتر بود که به هیچ عنوان مورد توجه بازار واقع نشد و در واقع ایران خودرو نتوانست مشتریان را برای خرید یک نمونه ارزان تر و بی کیفیت تر از ۲۰۶ ترغیب کند.

با این حال تفاوت فنی خاصی بین پژو ۲۰۶ صندوق دار و رانا وجود ندارد حتی آپشن ها نیز جز چند مورد جزئی تفاوت بارزی با یکدیگر ندارند.

حالا اما چند ماهی است که پروژه کیفی سازی رانا آغاز شده و اخیرا در تست های ISQI نیز رانا درست به اندازه ۲۰۶ صندوق دار امتیاز به دست می آورد، در عین حال ایران خودرو اخیرا تصمیم به افزایش مدت گارانتی رانا به ۳ سال گرفته تا مشتریان با خیال راحت تری به سراغ این محصول بروند.

۴ میلیون تومان اختلاف قیمت

در بازار اما پژو ۲۰۶ صندوق دار همچنان اندکی گران قیمت تر از رانا عرضه می شود. به شکلی که براساس قیمت های بازار این روزها رانا ۳۴٫۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد ولی قیمت پژو ۲۰۶ صندوق دار به ۳۸٫۴۰۰ هزار تومان می رسد، حال انتخاب با شماست که خرید رانا ارزان قیمت تر با گارانتی بیشتر را به پژو ۲۰۶ صندوق دار ترجیح می دهید یا همچنان معتقد به بی کیفیتی رانا و ارجح بودن طراحی زیباتر بدنه و برند پژو نسبت به کله اسب ایران خودرو هستید و گزینه شیر نشان را انتخاب می کنید؟